۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

ماجراجویی

چند سال پیش در برنامه ای که در مرحوم شبکه 4 پخش می شد - فکر می کنم نامش برای زندگی یا یک همچین چیزی بود یک مجری هم داشت که خیلی شبیه استیون اسپیلبرگ بود - شخصی دعوت شده بود که مجری او را یک ماجراجو معرفی کرد . هنرش این ماجراجو در ماجراجویی این بود که نه مثل رابینسون کروزو در جزیره به تنهایی سر کرده بود و نه در جنگلهای آمازون به دنبال گیاهی نایاب پدر خودش را در آورده بود ، مارکو پلو نبود و مارک و پلو هم ننوشته بود . ریش بلند ، کلاه شکاری یا کت همینگویی نداشت و هیچ سندی مبنی بر اینکه زمانی در آفریقا با دولولی بر دوش و لاشه شیری در پیش پا عکس انداخته وجود ندارد . برعکس خیلی هم مرتب بود با ریش تراشیده ، شکم بر آمده ، چهره ای سرخ و سفید و کله ای براق آمده بود و در برنامه تلویزیونی کذایی به همراه خانومش حاضر شده بود . لابد می پرسید پس این آقا چه ماجرایی را از سر باز کرده است ؟ باید بگویم که خود این آقا چندان به صورت مستقیم در ماجراجویی شرکت نداشته است ، فقط تکه کوچکی موسوم به زبان او - که همه ما ماشالله همچین عضلانی آن را داریم – در این ماجراها شرکت داشته . این جناب مستطاب آشپزباشی ذائقه ای ماجراجو داشته و هر غذایی که دم دستش می آمده می چشیده و از کنه آن سر در می آورده و دستور آن را یادداشت می کرده تا بالاخره یک کتاب از آن درآمده . شاید فکر کنید که از سامان گلریز با آن پنیر های پیتزا و کیبی اش حرف می زنم اما قضیه وقتی عجیب و جالب می شود که بدانید این آشپز ماجراجو کسی نیست جز نجف دریابندری !

ماجرا انجام دادنی یا خریدنی یا رفتنی نیست . ماجرا جستنی است ، در واقع ماجراها همیشه در حال رخ دادن هستند فقط کافیست خودت را از حاشیه به متن بیندازی و تا خرخره در ماجرا فرو روی ، مثل ریک در کازابانکا . در کافه او همیشه ماجراهایی جریان داشتند اما ریک با قیافه خونسرد سنگدل مآبانه ای از کنار آنها می گذشت یا خودش را با سر و قیافه خونسرد سنگدل مآبانه ای در آن می انداخت . یکی از این جور ماجراها هم عشقی است که در این مورد یک توصیه برادرانه به شمای خواننده بکنم که درافتادن با یک مار سمی آدمخوار در بیشه های آفریقا از باز کردن گره های یک ماجرای عاشقانه آسان تر است .

ماجراجویی با افزایش تجربه همراه است و من چند وقتی است مشغول افزایش تجربیات موسیقیایی خودم هستم و در این راه به آن درش هم زده ام .از بتهوون و موتزارت و شومن و چایکوفسکی بگیر تا پاواروتی و آندره بوچلی و جدیدا جاش گروبان و باز برو و جیمز بلانت و باب دیلن و لئونارد کوهن را داشته باش تا System of a down و متالیکا و اسلیپنات ... هم اکنون مشغول دانلود کاپریس های پاگانینی هستم و از شنیدن رپ چینی بسی مشعوف شدم – به صورت مسلسل وار یک سری هجا از دهان اینها خارج می شود –دیشب هم با دیدن کنسرت یانی در مکزیک سری به موسیقی رمانتیک لاتین زدم و به افتخار Jose jose کلاه از سر بر داشتم . فقط مانده تا یکی از قطعات ارکستر فیلارمونیک وین را از هزار توی اینترنت پیدا کنم و آن را به گوش جان نوش کنم .

۱۸ نظر:

  1. سلام
    کتاب نجف خان بسیار گرونه و همیشه غصه می خورم که چرا نمی تونم بخرمش
    ایده ی خیلی خوبیه اما به این فکر کردی که چه قدر وقت کمه و چه قدر ابعاد هنر گسترده ؟

    پاسخحذف
  2. معلومه ماجراجوی خوبی هستی و ناشناخته ها رو هم کشف میکنی؛ تو رو خدا رپ چینی رو از کجا پیدا کردی؟ :))

    آره اینسپشن همونه، فکر کنم رویای آدما رو می دزدن.

    پاسخحذف
  3. انتخاب خوبیه واسه ماجراجویی ... من Sacred spirit رو هم پیشنهاد میدم ، یک آلبوم سرخپوستی ...جالبه ، تا چین که پیش رفتید سری هم به آمازون بزنید :-)

    پاسخحذف
  4. ماجرا جويي
    wowwwwwwww
    ببينم وقتشو دارم :دي

    پاسخحذف
  5. ببین چایکوفسکی گوش نکن زیاد موسیقی سطح بالایی نیست اصلا قطعا خودت فرقشو با موزارت و باخ مشاهده کردی...والس های شوپن وسونات های شوبرت رو فراموش نکن
    واییییییییییی ببین برو از supertrampاینا رو دانلود کن:goodbye stranger و breakfast in america واقعا عالیه وتاسفانه تو ایران شناخته شده نیست patti smith هم عالیه...نمی دونم هاله رو می شناسی یا نه راک می خونه با شعر های مولانا ولی ازین در پیتیا نیستا کارش ردیفه خیلی حتما گوشش کن
    ببین توام واسم کامنت بذار بگو جدبد چیا گوش می دی...منم افتادم تو این خط
    واسه همین خاموشم دارم گوش می کنم :دی
    ضمنان آیا سایت دیگه ای واسه دانلود به جز 4shared می شناسی؟

    پاسخحذف
  6. کامنتت از دستم در رفته بود تو تایید ها ...sorry
    :))

    پاسخحذف
  7. آقای دریابندری ماجراجویی‌شان را در قالب کتاب عرضه کردند. شماهم لطف کنید و فعلن در قالب همین وبلاگ،دل ما را با عرضه‌ی ماجراجویی‌تان شاد کنید. باور بفرمایید که خیر می‌بینید.

    پاسخحذف
  8. با جیمز بلانتت خیلی موافقم! و دارم می گم: هیچی مثل راک به آدم نمی چسبه!
    تو آهنگایی که خیلی جو می ده تو مایه های آهنگ وبلاگم گوش می دم...! enya بد نیست! البته نه همش! تو آهنگایی هم که یه کم تو مایه های trance هستن فقط ATB!و خیلی چیزای دیگه......!!!! خواستی بازم بهت می گم!!! در ضمن نمی دونم چرا هر دفعه با روشنفکر نما موافقم!!!

    پاسخحذف
  9. آره دیگه
    الان دیگه ماجراجویی تحرک نمیخواد.
    همین خود شریف شما...مگه از جاتون تکون خوردید که همه جای موسیقی گیتی رو گشتید
    یا خود من....
    ای ن فضای مجازی هم بعضی عضلات رو شل یا گشاد میکنه ها!!
    خلاصه بگم که خوشم او مد.
    دوسدارم لینکتون کنم
    اما شما نه!!
    بدرود

    پاسخحذف
  10. آره horses یکی از آلبوماشه من اونو خیلی دوست دارم...نه این هاله فقط هاله است...کاش می شد یه جوری بفرستم آهنگاشو برات...127 هم عالیه...بابا موزارت و باید با سمفونیهاش حال کنی 25 39 41 40 و...عالیییییییییییه
    کوارتت های بتهوون و تک نوازی های ویالون با نوازندگی دیوید استریخ محشره...
    براهامس رو هم راستش خیلی جست و گریخته ازش گوش می کنم و اسم آهنگاشو نمی دونم
    سوئیت های باخ محشرهههههه
    مرسی واسه سایته عصر می رم یه شر می زنم الان که جنازه ام
    راشتی حالا که انقد ور زدم اینم روش :دی:
    english man in newyourk-sting
    leave_raidiohead ft r.e.m
    splinters-horsepower
    sail away-rusmus(این خیلی عالی نیست ولی آهنگ محبوب منه)

    پاسخحذف
  11. سلام رفیق
    بابا آدرس بده برات فیلم رو بفرستم

    پاسخحذف
  12. هییییییییییی این beemp3 که دانلود ندارههههههههههههه چیکار من کنم؟فقط می گه می تونین گوش کنین

    پاسخحذف
  13. این موزیک ها که معرفی کردی رو اصولا هستم!
    به کشفات ادامه بده!
    اون برنامه رو هم یادمه!
    ولی اون موقع نمی دونستم نجف دریابندری کیه!

    پاسخحذف
  14. تعبير جالبي كرده اي از ماجراجويي ريك در كازابلانكا . خيلي دل نشين بود.

    پاسخحذف
  15. ميبينم كه تو هم خودتو تو اسامي گم كردي!عيب نداره ژست روشنفكري گرفتنه كه تبش هممونو فعلا تو اين وانفساي لولو و قطعنامه و رئيس جمهور مودب گرفته!!

    پاسخحذف
  16. خودم مث سگ از آمپول می ترسم :دی
    8 ساله آمپول نزدم

    پاسخحذف
  17. اتفاقن من عاشق ویرجینیام. دختر شبیه‌اش سراغ داری پایه‌ام

    پاسخحذف