۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

این اصولگراهای ماندنی


جوانفکر می گوید اصولگرایان قافیه را باخته اند. (اینجا) به نظر من تا حدودی حق با اوست (البته در حد همین یک جمله). بابک داد سال 78 کتابی با نام صد روز با خاتمی نوشت. کتاب درباره ماجرای سفرهای تبلیغاتی خاتمی و حاشیه های جالب آن است. یک جای این کتاب اشاره ی جالبی به شعار جدی ترین رقیب خاتمی یعنی ناطق نوری دارد. من که یادم نمی آید اما گویا جناب ناطق اعلام کرده اند که با شعار "ذوب در ولایت" در انتخابات شرکت می کنند. مقایسه سخنان خاتمی درباره دموکراسی، آزادی و جامعه مدنی با شعارهای رقیب اصولگرایش و نیم نگاهی به نتیجه آن انتخابات نتیجه را مشخص می کند.

8 سال اصلاحات که تمام شد مهره های اصولگرا دوباره وارد صحنه شدند. لاریجانی و قالیباف که نماینده اصولگراهای سنتی بودند این بار بازی را به گفتمانی دیگر باختند. مردی با ادبیاتی متفاوت آمد که می خواست دل مستضعفین را برباید. مردی که در هر شهری خیال ورزشگاه و خانه و وام های بانکی و ... می کاشت. مردی که آمد تا به مردم پول توجیبی بدهد. دست چپاولگران نفت را قطع کند، به موی دختران کاری نداشته باشد، در هر استانی دولتش حضور داشته باشد، به جای جنجال های سیاسی اوضاع اقتصادری را درست کند و ... . نتیجه رسمی انتخابات برنده را همین مرد اعلام کرد.

حالا 8 سال احمدی نژاد و اقتصادی که بعضا پوپولیستی می نامندش نیز به سر رسیده است. دولتی که دوری از جنجال های سیاسی هدفش بود خود بزرگترین جنجال سیاسی مملکت را پس از انقلاب رقم زد. آنکه برنامه اش "علمی کردن مدیریت" و "گسترش تولید داخلی" بود، مدیریت را به ساحر سپرد و تولید را افسانه کرد. اصولگراهایی که خود را وارث انقلاب می دانند و در دوران اصلاحات لیبرالیسم و دگر اندیشی و آزادی فرهنگی مشکلشان بود، حالا قیمت نان و گوشت و تخم مرغ امانشان نمی دهد. رایحه خوش خدمت که را از اصولگراها بگیریم، آنها را 16 سال در موضع انتقاد از دولت می بینیم. 16 سالی که درسی از آن نگرفته  اند.

نماینده های اصولگرا دوباره وارد میدان خواهند شد. مهره هایشان همان ها هستند. همان قالیباف، همان لاریجانی و ... .سوالی که من دارم اینست؛ آنان نوید چه را به مردم خواهند داد؟ نوید دموکراسی و آزادی را؟ نوید شکوفایی اقتصادی را؟ در این 16 سال چه قدمی برای این دو را برداشته اند که حالا آن را پیراهن عثمان کنند؟ خبرها برای انتخابات مجلس نشان می دهد که اصولگراها همان بهانه ی 16 سال پیش را در سر می پرورانند. عبارت ذوب در ولایت قدیمی شده است اما مفهومش هنوز در نظر آقایان یک دست آویز مهم است. فتنه سبز و جریان انحرافی سر برآورده است تا جای اندیشه ای جدید، برنامه ریزی پیشرو و حتی انتقادی صریح را بگیرد. هیزم آتش اصولگراها برای انتخابات مجلس را خطر فتنه سبز و ضد انقلاب و جریان انحرافی  تهیه خواهد کرد تا انقلاب از مسیر ولایت خارج نشود.

اگر کمی به خیالاتم مجال دهم طرح مسئله پارلمانی شدن نظام را هم بی ربط به موضوع نمی بینم. تصور کنید برای دوره بعد اگر اصلاح طلبی کاندید نشود، اگر منحرفی با شعار ایرانی گری کاندید نشود مردم برای چه و به که رای خواهند داد؟ انتخاباتی که همه نامزدهایش اصولگرا باشند حتی دیگر نمایشی از آزادی و دموکراسی نیست پس می توان آن را به مجلسی سپرد که حداکثرش را حتی همین حالا اصولگراها تشکیل می دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر