۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

میکل آنژ - رنج و سرمستی - ایروینگ استون

میکل آنژ اثر مارچلو ونتوسی


میکل آنژ : میکلانجلو دی‌لودوویکو بوناروتی سیمونی نقاش و پیکر تراش مشهور ایتالیایی ست . میکل آنژ دوران کودکی خود را در فلورانس گذارند و در آنجا با وجود مخالفت پدر به هنر آموزی پرداخت . ابتدا در کارگاه نقاشی یکی از اساتید آن روزهای فلورانس ( دومنیکو ژیرلاندیو ) به یادگیری نقاشی پرداخت با اینکه سودای پیکر تراشی در سرش شعله می کشید . میکل آنژ بر خلاف میل خود و زیر نظر استاد به نقاشی روی دیوار رو آورد تا اینکه شانس به او روی خوش نشان داد و در باغ یکی از بزرگان شهر آموزش پیکر تراشی به دستور لورنزو مدیچی بر قرار شد . میکل آنژ این فرصت را از دست نداد و بلافاصله به شاگردی در این باغ پرداخت . استعداد او به سرعت شناسایی شد و میکل آنژ وارد محفلی از دوستان مدیچی شد که پیرو علم و دانش و فرق از تعصبات دینی بودند و به هنر و فلسفه یونانی عشق میورزیدند . اقبال میکل آنژ رو به انتها بود زیرا لورنزو مدیچی بزرگترین حامی او از دنیا رفت و متعاقب مرگ مدیچی بی نظمی بزرگی فلورانس را فراگرفت به طوری که جان بسیاری از هنرمندان و مشخصا دوستان مدیچی مورد تهدید قرار گرفت . میکل آنژ فلورانس را به مقصد بولونیا ترک کرد . در بولونیا مورد مهر باقی مانده دوستان مدیچی قرار گرفت و توانست قرار داد ساخت ۲ مجسمه مذهبی را منعقد کند . میکل آنژ با ساخت این مجسمه ها دوباره نام خود را با سر زبانها انداخت به طوری که شورای شهر فلورانس از او دعوت تا پرده ای مقابل هنرمند بزرگ آن دوران یعنی داوینچی ترسیم کند . میکل آنژ رفته رفته به هنرمند مشهوری تبدیل میشود تا جاییکه شخص پاپ اعظم از او برای ساخت بزرگترین مقبره تاریخ که جلال و جبروت پاپ را نشان دهد دعوت به عمل آورد . سفارش پاپ به گونه ای بود که حتی ذهن خیال پرداز میکل آنژ به وسوسه در آمد . اما پاپ دمدمی مزاج بود و این بیش از هرچیز میکل آنژ را می آزرد . مقارن همین زمان مسابقه ای در شهر فلورانس برگزار شد . موضوع مسابقه تراشیدن مجسمه ای از قطعه سنگی بود که سالها پیش هنرمند دیگری آن را به به صورت نا مناسبی تراش داده بود . میکل آنژ مجسمه عظیم داوود را - که به نظر همگان طرح آن غیر ممکن بود و در تعادل بی نظیر است - از سنگ تراشید . مجسمه داوود میکل آنژ را به بزرگترین پیکر تراش دوران خود تبدیل کرد . از این پس سیل سفارشات به میکل آنژ سرازیر شد . اما میکل آنژ هنوز در خدمات پاپ بود و پاپ میکل آنژ را به کاری که از آن نفرت داشت یعنی نقاشی دیواری مجبور کرد . میکل آنژ شاهکار نقاشی سن سیستین را خلق کرد . میکل آنژ در طول دوران هنری خود درگیر سلیقه مختلف پاپ ها و وارثان آنها قرار داشت و به همین خاطر نتوانست بسیاری از آثار خود را کامل کند .

رنج و سرمستی : زندگینامه میکل آنژ به قلم ایروینگ استون به نام رنج و سرمستی از بهترین نمونه های زندگینامه است . ایروینگ استون برای نوشتن این زندگینامه چندین سال را در ایتالیا به مطالعه آثار میکل آنژ پرداخت و نتیجه آن را در کتاب خود منتشر کرد . کتاب روایت خود را از کودکی میکل آنژ آغاز میکند و همراه با رنج میکل آنژ برای پیکر تراش شدن و سرمستی او از پیکر تراش شدن داستانی زیبا از لحظات مهم میکل آنژ ارائه میدهد . موفقیت کتاب نه بخاطر مستندات آن بلکه به خاطر خیالات استون در هنگام نوشتن زندگینامه است که آن را از یک گزارش معمولی زندگی به رمانی زیبا و مهیج تبدیل کرده . به طوری که خواننده همدل با میکل آنژ در روح مشتاق او شریک میشود . پدر میکل آنژ همواره با هنرمند شدن میکل آنژ مخالف بوده و هنرورزی را شغل بی درآمدی میدانسته که برای خاندان اصیل او نقطه ننگی به حساب میاید . میکل آنژ اما به این اعتقادات پدر بی محلی میکند و ساعت ها وقت خود را درمعدن سنگی در فلورانس به تراشیدن سنگ سپری میکند . او نقاشی را به خاطر بی بعد بودن دوست ندارد و همواره فکرش در گرو مرمر ، سنگ و مجسمه های عظیم خدایان است . استادان او با اینکه به استعداد او واقف هستند اما از کله شقی او میرنجند . میکل آنژ همیشه درگیر نزاع هایی با خانواده خود ، سفارش کننده ها و مقامات مذهبی است . او همانند داوینچی جسد انسانها را برای دست یابی به تصویری برتر از انسان کالبد شکافی میکند . در اوج دوران تعصب مذهبی به نقاشی از مدل برهنه میپردازد و حتی تصویری برهنه بر سقف کلیسای سن سیستین پیاده میکند . در دورانی که هنرمندانی همچون داوینچی پیکر تراشی را خوار میشمارند این هنر تعالی می بخشد .

کتابی که در اختیار من است چاپ سال ۱۳۶۱ موسسه امیرکبیر به قیمت ۵۲۰ ریال است که یکی از دوستان به قیمت ۹۰۰۰ تومان از یکی از دست دوم فروشی های انقلاب ابتیاع (!) کرده است . کتاب ترجمه و تلخیص پرویز داریوش است که به گفته مترجم حدود ۲۰۰ صفحه از نسخه اصلی آن حجم کمتری دارد و این تلخیص به خاطره مقتضیات چاپ بوده و نه به سلیقه مترجم . بر اساس اطللاعات پشت جلد ایروینگ استون با استفاده از ۴۹۵ صفحه نامه میکل آنژ ، دفتر های او و قرارداد های که برای اجرای سفارشات بسته بوده و نیز بایگانی اسناد فلورانس رنج و سرمستی را نگاشته است .

ایروینگ استون : متولد کالیفرنیا در ینگه دنیاست . تحصیلات خود را دانشگاه برکلی به پایان رساند و پس از آن چندین دکترای افتخاری از آن خود کرد . مشهور ترین زندگینامه او شور زندگی ( lust for life ) است که به زندگی ونسان ون گوک میپردازد. The Agony and the Ecstasy ( شرح حال میکل آنژ ) - The Passions of the Mind ( شور ذهن که شرح حال زیگموند فروید است ) و The Origin ( که در ایران با نام شور هستی چاپ شده و زندگینامه چارلز داروین است ) از دیگر آثار او هستند . جدا از شور زندگی که متاسفانه هنوز پیدا نکرده ام کتابهای شور هستی و شور ذهن را با علاقه عجیبی خواندم و لذت فراوانی بردم . زندگینامه های ایروینگ استون بسیار صمیمی است همچون یک رمان ماجرایی هیجان آور می باشد با این تفاوت که قهرمانان آن هری پاتر ها و سوپر من ها نیستند . قهرمانان زندگینامه های ایروینگ استون داروین ، فروید ، ون گوک ، میکل آنژ ، جک لندن ، جان نوبل و امسال آنها هستند که بیش از همه ما مردمان عادی اتفاقات معجزه آسا در زندگیشان رخ میدهد . هنر استون برجسته نشان دادن روح این افراد است نه شرح فعالیت های علمی یا هنری آنها .

مجسمه نا تمام عیسی اثر میکل آنژ

قسمتی از نقاشی سقف کلیسای سن سیستین

مجسمه سن بارتولومئو

مجسمه داوود

مجسمه عیسی مصلوب و مادرش

مجسمه موسی

ایروینگ استون


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر