۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۶, پنجشنبه

نمایشگاه

لیست بالا فهرست کتابهایی که من از نمایشگاه امسال قصد خریدشو داشتم. البته چون جماعت دانشجو جز فقیر ترین اقشار جامعه طبقه بندی میشه ناچارا و برخلاف میل باطنی چند تا از کتاب ها روحذف کردم.در جستجوی زمان از دست رفته ( مارسل پروست ) رو وقتی قیمتشو دیدم چندین بار به بخت بد و بی پولی خاندانم دشنام دادم . فرزند عشق وخشم وهیاهو رو هم حذف کردم . دوریس لسینگ رو خوب میشناسم اما نمیدونستم این کتابش چه جوریه؟ خشم و هیاهو هم که به راحتی تو اینترنت پیدا شد باید واستم تا پرینتر خوابگاه رو درست کنند تا شبونه برم پاتک بزنم پرینت کنم.
اماخود نمایشگاه . افتضاح بود ! هر سال دریغ از پارسال . الان دو ساله که نمایشگاه روتمام وکمال نمی بینم فقط یه سری به ناشرهایی که میشناسم میزنم و تمام . قطره . نگاه. مروارید .سخن . آسیم . خوارزمی . امیرکبیر . علمی . چشمه . ققنوس . مرکز . نیلوفر .ماهی . هرمس .نی . افق و... یه چند تا دیگه . تنها اتفاقی که امسال افتاد پیدا کردن نشر کتاب خورشید بود که چندتایی رمان از ایتالو کالوینو در آورده بود . هنوز آمریکایی آرام روموفق نشدم پیدا کنم .این شرکت پخش نقش جهان هم یه سری کتاب رو از چندین ناشر جمع کرده تو یه غرفه ای که الان یادم نمیاد گذاشته ویه لیست میده خدمت مشتری . مشتری که من باشم نه غرفه رو پیدا می کنم وقتی هم میرم از باجه های اطلاع رسانی بپرسم میگن کتابی به این نام موجود نیست !! البته تعجب نداره جلو چشم خودم جهان هولوگرافیک روجهان هولو گرام تایپ کرد. تازه با چه سرعتی ؟ یک کاراکتر در دقیقه ! موندم این آدم ها رو از کجا پیدا می کنن .ناگفته نمونه حق همچین مردمی همچین نمایشگاهی هم هست.احتمالا پرفروش ترین کتابهای عمومی نمایشگاه ، راز و چگونه به دنبال اجنه باشیم ؟ خواهند بود . 6 طرح مختلف جلد از کتاب راز رو خودم دیدم .کپی رایت نه تنها برای کتابهای ترجمه شده رعایت نمیشه بلکه ناشرهای ایرانی هم همدیگرو بوق حساب می کنند. تو این هیری ویری نمایشگاه وبی گانگی مردم با کتاب ناشر هام از آب گل آلودماهی میگیرند و به اسم روشنفکری و با پوستر چخوف و پل استر وجیمز جویس که به در ودیوار میزنن مردمی رو که یه بار اسم این غول های ادبیات جهان رو شنیدند و بعد ها میخوان باهاشون کلاس بیان روبه سمت غرفشون می کشونن بعد هم یه کتاب چهل برگی میدن دستشون از منتخب جملات این نویسنده ها !!! ده بار عکس جیمزجویسرودیدم اما یه کتاب به قلم خودش ندیدم .بی نظمی خاصیت ما ایرانی هاست تعجبی نداره تونمایشگاه بین المللیمون هم باشه حتی انتشاراتی مثل امیر کبیر روز دوم نمایشگاه هنوز لیست کتاباش آماده نشده بود . نصف بانک صادرات همکف شبستان نصف دیگش رو پشت بوم!
ناشرهای دانشگاهی رو امروز یه سری بهش میزنم اما اینجور که شنیدم محلش از پارسال هم بدتره .خدا بخیر کنه.
اگه من بودم یکی روهم میذاشتم بره یخه این هایدا و آیدا وهایلا و هایدی و ...!!! رو بگیره تا یه تیکه همبرگر روبا یه خیارشور به مردم قالب نکنن دوهزار تومن. بی انصافا !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر