۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

جسته گریخته راجع به انیشتین

امروز مصادف با سالگرد فوت انیشتین نابغه ی فیزیک بود . انیشتین رو چقدر میشناسیم ؟ شاید هیچی . اسم انیشتین حتما به گوش همه ما آشناست . اما چقدر با اندیشه های این فیزیکدان که تصور ما از دنیا را تغییر داد آشنا هستیم ؟ احتمالا بازم هیچی . اولین مطلب مفیدی که درباره انیشتین خوندم از کتابی بود به عنوان << کتاب هایی که دنیا را تکان دادند >> نوشته ی رابرت . بی . داونز . نویسنده کتاب رو دو بخش کرده بود . بخشی مربوط به علوم ‎اجتماعی و بخشی هم مربوط به علوم طبیعی . کتاب هایی که انتخاب شده بود البته با سلیقه نویسنده بود . تو بخش اجتماعی کتاب هایی از توماس پین ، آدولف هیتلر ، هریت بیچر استو و ... . اما تو بخش علوم طبیعی کتاب اصول نیوتون ، گردش خون هاروی ، اصل انواع داروین ، خواب گذاری فروید و جزوه نسبیت عام انیشتین رو گنجانده بود . کتاب سعی نکرده بود نظریات انیشتین رو توضیح بده .بدون داشتن اطلاعات کافی از فیزیک و ریاضی نمیشه این نظریات رو توضیح داد . اما نتایج بعضی از این نظریات رو نوشته بود : اگر یه متر رو با سرعتی نزدیک به صورت نور پرتاب کنیم طولش نصف میشه ! ذره به انرژی و انرژی به ذره قابل تبدیله ! فضا - زمان به شکل استوانه است ! زمان برای کسی که با سرعت بیشتری حرکت میکند کند تر میگذرد ! یک پرتو نور روزی به منبع تشعش باز میگردد ! و نمونه هایی دیگه ... . راجع به زندگی انیشتین مطمئنا مطالب زیادی گفته شده و با یه جستجو ساده میشه به زندگینامه این دانشمند دست پیدا کرد . مطالب جالب زیادی میشه راجع به انیشتین پیدا کرد مثلا یه بار انیشتین به خونش زنگ میزنه و از همسرش میپرسه : من کجام ؟ و کجا باید باشم ؟ انیشتین اعتقاد داشته که چیزی که به راحتی میتونی تو کتاب ها پیدا کنی ارزش حفظ کردن نداره ( منبع : زیرنویس عکسهایی که سایت life امروز به مناسبت سالگرد فوت انیشتین منتشر کرده ) .
در سال ۲۰۰۷ فیلمی راجع به انیشتین ساخته شد که چند نکته از زندگی این دانشمند رو که معمولا شناخته شده نیستن در بر داشت . نام فیلم انیشتین و ادینگتون بود . ۱ - انیشتین زمانی با همسر اولش همرشته و همکلاس بودن قرار بر این بوده که با هم بر روی دانش فیزیک تحقیق کنن اما انیشتین تنها کار میکرده و این موضوع همسرش رو آزار میداده . ۲ - انیشتین با دعوت ماکس پلانک زوریخ رو ترک میکنه و به آلمان میره ، قصد پلانک از این دعوت استفاده از انیشتین بر ضد انگلیسی ها به عنوان کسی که میتونه ثابت کنه نیوتون در اشتباه بوده . ۳ - ماکس پلانک و همکارانش در دانشگاه مونیخ همه از حامیان نازی ها و شخص هیتلر بودند ، پلانک حتی پسرش رو در جنگ از دست میده . ۴- دامنه جنگ حتی به کمبریج و دانشگاه مونیخ میرسه و دانشمندان نامه هایی رو علیه هم امضاء میکنند. البته انیشتین و ادینگتون از امضاء این نامه ها خودداری میکنند . ۵ - انگیزه استخدام ادینگتون در کمبریج این بوده که بر روی دستنوشته های انیشتین تحقیق کنه و ببینه آیا خطری جهان نیوتونی رو تهدید میکنه یا نه ! ۶ - ادینگتون محاسبات انیشتین رو بررسی میکنه و بخاطر اشتباه کوچکی که در نظریه نیوتون در محاسبه مدار سیاره عطارد وجود داره از اون طی یک نامه میخواد که نظریش رو راجع به عطارد بررسی کنه . ۷ - این دو دانشمند حتی برای نامه نگاری هم با مشکل مواجه بودند . ۸ - درخواست ادینگتون انیشتین رو به هیجان میاره و انیشتین موافق میشه نظریه نسبیت عام رو ارائه کنه . ۹ - و بلاخره آزمایش معروف ادینگتون که صحت نظریه انیشتین رو ثابت میکنه . ( پرتو نور خورشید در اثر جرمش خم میشه و این نتیجه از مشاهده اختلاف مکان ۲ ستاره در هنگام شب و هنگام کسوف بدست اومده ) . ۱۰ - انیشتین در هنگام اقامت در آلمان عاشق دختر عمو خودش میشه که بعد ها با اون ازدواج میکنه .
احتمالا اسم استیفن هاوکینگ رو شنیدید ؟ ( اگر نه باید بدونید یکی از عجیب ترین مردان زنده کره زمین رو نمیشناسن ) هاوکینگ در ۲ کتاب خودش - تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو - سعی میکنه خیلی ساده نوین ترین نظریات فیزیک رو توضیح بده ، تو این ۲ کتاب اثری از فرمول های پیچیده ریاضی نیست و با صرف وقت میشه سر از خیلی از عجیب ترین شاخه های علم در آورد . اگر تو یه فیلم یا سریال با اصطلاحات سفر در زمان ، دنیاهای موازی ، شانس حضور همزمان در دو مکان و .... مواجه میشین این کتاب میتونه تئوری های علمی اون ها رو برای شما بررسی کنه . تو این کتاب درک نسبتا خوبی از فضا زمان انیشتینی پیدا میشه کرد و میشه بیشتر از بینش اینجور آدمها تعجب کرد ! . این کتاب شما رو با دانشمندانی و نظریاتی آشنا میکنه که تو عمرتون نشنیدین و بدون تعقیب علم فیزیک نخواهید شنید .
انیشتین یه فیزیکدان بوده در این شکی نیست اما میشه اون رو فیلسوف هم نامید ؟ کتاب << جهانی که من میبینم >> نوشته ی انیشتین به نوعی جهان فلسفی انیشتین رو نشون میده - این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده و من نتونستم اون رو بخونم - اما تو کتاب <<دنیای سوفی>> نوشته یوستین گردر انیشتین ، نیوتون ، داروین و فروید به عنوان فیسوفان مورد بررسی قرار گرفتن .
امروز نقل قول جالب دیگه از انیشتین در سایت مجله life دیدم که به صورت نادقیق همچین چیزی بود . انیشتین معتقد نبود که ی نابغه است اون فقط به کنجکاوی مقدس خودش پاسخ میداده . در ضمن مجله life عکس های منتشر نشده یی رو از روز مرگ انیشتین به نمایش گذشته . عکسهایی از دفتر کار انیشتین در پرینستون به صورتی که روز قبل انیشتین اونجا رو ترک کرده . عکسهایی از مراسم سوزاندن جسد انیشتین و عکاس عکسی از دکتری داره که بدون اجازه مغز انیشتین رو در آورده و اون رو تا سالها مخفی در شیشه های الکل نگاه میداشته به امید روزی که عصب شناس ها بتوان راز نبوغ انیشتین رو دریابند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر