۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

مظنونین همیشگی

اخیرا سایت یاهو لیستی رو منتشر کرده از صد فیلمی که قبل از مرگ باید دید . لیست های مشابه این قبلا هم توسط خیلی از موسسات منتشر شدن انیستیتو فیلم آمریکا شاید یکی از صاحبنظر ترین ها در این مورد باشه . اما لیست اخیر یاهو تفاوتی کوچکی با بقیه داره . عنوان این لیست کلاسیک های مدرنه .
-- این قسمت ترجمه نادقیقی از سایت یاهو است --
به عقیده خیلی ها شروع دوران طلایی سینما بین دهه های 30 و 40 میلادی است و هنر فیلمسازی در دهه 60 و اوایل دهه 70 به اوج خودش رسید . اما واقعیت اینه که در همین دو دهه گذشته ( از 1990 به بعد ) فیلمهای خیلی خوبی ساخته شدند . از فیلمهای موفق در گیشه گرفته تا فیلمهای مستقل .

بنابراین سایت یاهو صد فیلم از این کلاسیک های مدرن رو برای شما لیست کرده تا قبل از مردن ببینید . شخصا 60 تا از این فیلم ها رو دیدم . پیشنهاد می کنم شما هم سری به این لیست بزنید . ( در اینجا )
اما آخرین فیلمی که همین دو سه روز پیش دیدم فیلم مظنونین همیشگی ( the usual suspects ) بود . کارگردان فیلم برایان سینگر است که خودش باعث تعجب ! مظنونین همیشگی در کنار بازگشت سوپرمن , مردان ایکس 1 و 2 ... !! اما یه بازیگر بی نقص هم تو این فیلم هست و اون کسی نیست جز کوین اسپیسی . نشد ما فیلمی از این بازیگر ببینیم و از بازیش بدمون بیاد . حتی فیلم معمولییی مثل Shrink با بازی اسپیسی به فیلم خوبی تبدیل میشه . از تعریف از فیلمهای زیبای آمریکایی , هفت و کی پکس که بگذریم به همین مظنونین همیشگی میرسیم که کوین اسپیسی برای بازی تو این فیلم اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رو دریافت کرده .

-- این قسمت داستان فیلم را تا حدودی لو میدهد --
اول فیلم در واقع آخر فیلم است . فیلم با صحنه مردن شخصی شروع می شود . مردنی بسیار شاعرانه !!
- وقتشه .
- کایسر.
ساعت چنده ؟
- 12.30
و صدای شلیک دو گلوله به گوش میرسه . فیلم در ادامه با دستگیری چند نفر ادامه پیدا میکنه . مظنونین همیشگی . یه کامیون اسلحه در جایی دزدیده شده و پلیس به چند نفر مشکوکه . چند نفری که همه به نوعی هم رو میشناسن . تصویر پایین مظنونین همیشگی هستند .



همگی شاید تو دزدی کامیون دست داشته باشند . اما پلیس نمیتونه هیچی از اونها بیرون بکشه و مظنونین ما آزاد میشن هر چند سرنوشتشون زیاد دست خودشون نیست . خلافکار افسانه ای به نام کایسر سوزه (که تو وجود خارجیش شک هست ) برای اونها برنامه ای چیده تا بتونه انتقامشو از کسی که میخواد اونو لو بده بگیره . یک نقشه ظریف که همه تو این نقشه مهره های اسباب بازی هستند . چه خلافکار ها چه پلیس . کوین اسپیسی نقش خلافکاری رو بازی می کنه که پاش شله و ظاهرا نقشه یکی از کار های گروه رو کشیده و از همه مسایل مهم بی اطلاعه .. اون حتی نمیدونه کایسر سوزه کیه ؟ . کایسر سوزه شطرنجشو با درگیر کردن مظنونین با گروهی مجارستانی که شخصی رو در اختیار که کایسر رو دیده و میتونه علیهش شهادت بده تموم می کنه . اون از طرفی تمام مجارها به علاوه شاهد رو میکشه و از طرفی مظنونین رو به جز یکی . کوین اسپیسی این وقایع رو از پشت تلی از طناب و خرت و پرت های دیگه تماشا میکنه . پلیس از جنازه های موجود یک نفر رو زنده بیرون می کشه و به بیمارستان منتقل می کنه. کوین اسپیسی بازجویی میشه و بازجویی رو جوری پیش می بره که پلیس فکر می کنه کایسر یکی دیگه از مظنونین بوده و کوین شهادت میده که اون مرده . کوین آزاد میشه و لنگان لنگان از اداره پلیس بیرون میاد ... دوربین روی پاهای کوین زوم میکنه پاهایی که میلنگن اما ناگهان خبری از پاهای لنگان کوین نیست ... اون خود کایسر سوزه بود .

فیلم رو کسی برام آورد به زحمت زیر نویسش پیدا شد نشستیم با بچه ها نگاه کردن . 1 ساعت اول فیلم که گذشت دیدیم وقت ناهار . فیلم استپ شد رفتیم خوردن ناهار . ما حتی اتاقامون تو خوابگاه فرق می کنه . فک میکردم حداقل یکی دوتا از بچه ها برنگردن اما همه اومدن . فیلم مارو جوری پیش برد که همه میدونستیم قراره غافلگیر بشیم اما نمی دونستیم چه جوری ؟ آدم بعد دیدن این فیلمها دلش میخواد بره تبهکار بشه !



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر