۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

پیپ نامه

پیپ کشیدن مثل خیلی دیگه از کشیدن ها مضرات بی شماری دارد . اما انصافا خیلی حال می دهد ! حداقل به ما که اینجور است . کشیدن پیپ پرستیژ خاص خود را دارد . زمان ، مکان و حوصله ی خودش را می طلبد و از همه مهمتر آدم باید عشق پیپ باشد .

مواد و وسایل لازم :

۱ - یک عدد پیپ : پیپ رو از جاهای مختلفی میشه تهیه کرد . نمونش همین انقلاب خودمون که همه جور پیپ با همه رقم قیمت توش پیدا میشه . اما یه توصیه بهتون میکنم اونم اینکه قبل از خریدن پیپ یه نگاه به حساب بانکی ، یه نگاه هم به کافه آرتین بندازین . تو وب سایت این کافه میتونین انواع مدل های مختلف پیپ از سازنده های مشهور دنیا از جمله ایتالیا رو ببینید . بهتره که نه یه جورایی واجبه که پیپ خوبی انتخاب کنید تا در اوایل که هنوز تازه کار هستین دچار مشکل نشین و پیپتون ترک بر نداره . پیپانواع مختلفی داره ، صرف نظر از جنس پیپ که تا اونجایی که من میدونم از گره چوب نوع خاصی از درختان تهیه میشه .پیپ شکل های متفاوتی داره ، پیپ هایی خمیده یا صاف ، دسته بلند یا کوتاه ، دسته های بلند باعث میشن که دود پیپ تا رسیدن به دهان شما کمی خنک بشه . در حالی که دسته کوتاه ها این خاصیت رو ندارند و اگر از گرمی دود لذت میبرد باید این نوع پیپ رو در نظر داشته باشد . همچنین پیپ های خمیده رو میتوان با لب و دهان نگاه داشت ، در حالیکه پیپ هایی با دسته هایی صاف را باید با دست نگاه داشت . سایز مخزن پیپ هم فاکتور مهمی که باید به اون توجه داشته باشین .

۲ - لوازم جانبی : همراه با پیپ به یک سری لوازم جانبی هم نیاز پیدا میکنید ، تمیز کننده ها ، بیلچه مخصوص ، فیلتر ها ، اگر مایل باشین پیپ رو به همراه خودتون اینور اونور ببرین به کیف مخصوص پیپ هم احتیاج پیدا میکنین . تمیز کننده ها برای زمانی هستن که پیپ کشیدن شما تمام شده ، میخواین مجراهای پیپ رو از ذرات دود تمیز کنید . بیلچه مخصوص برای فشردن توتون ، ایجاد مخروط داخل توتون و خالی کردن خاکستر توتون بعد از اتمام کار است ، گر چه اگر توانسته باشید به خوبی در پیپ کشیدن مهارت پیدا کنید همه خاکستر توتون با تکان مختصری فرو میریزه .

۳ - توتون : انتخاب توتون خیلی مهمه . مارک های مختلف توتون که در ایران میتونین به راحتی بهش دست پیدا کنین خیلی گسترده نیستن ، اما کافه آرتین باز هم کلکسیون خوبی از انواع توتون رو در اختیارتون میگذاره . انواع مختلفی که میشه در اکثر مغازه ها پیدا کرد ، توتون های کاپیتان بلک ، مک بارن ، بک وود هستند که معمولا حاوی ترکیبات آروماتیک ( معطر ) هستن و عطر خوبی ایجاد می کنند . اما بعد از مدتی پیپ کشیدن بهتره به سمت توتون های سنتی و بدون عطر سوق پیدا کنین ، یا از توتون مک بارن با طعم پیپ ! استفاده کنید ( شخصا ازش راضی هستم ) توتون نباید بیش از حد خشک یا مرطوب باشه ، توتون اگر بیش از حد خشک باشد مثل چوب میسوزد و دود ناشی از آن ناراحت کننده است همچنین اگر بیش از حد مرطوب باشد توتون بسیار داغ میسوزد و شیره ای از آن خارج میشود که پیپ را آلوده میکند . توتون های کاپیتان بلک که در ایران استفاده میشود افزودنیهایی دارد که در هنگام سوختن توتون تولید میشوند . برند مک بارن رو به پیپ کش های آماتور توصیه میکنم چون مزه و طعم خوبی داره و همقیمت توتون های دیگه موجود در بازار و مشکل توتون های کاپیتان بلک رو هم نداره .

۳-۱ : کریستال : اشتباه نکنید ، کریستال مورد نظر ما مواد مخدر نیست ، اگر پیپ شما مرغوب باشد شما میتونید از دانه های کریستال شکلی در توتون خودتون استفاده کنید ، این دانه ها در قسمت انتهای مخزن پیپ قرار میگیرند و باعث خنک شدن دود پیپ ( اگر پیپ دسته کوتاه باشد دود آن گرمتر خواهد بود ) معطر شدن دود و همچنین کمک به جذب هر چه بیشتر ذرات مضر دود میشوند .

۴ - مکان و زمان پیپ کشیدن : حالا زمان روشن کردن پیپ است ، پس بهتر است بروید در یک گوشه دنج به دور از هیاهو و سرو صدا لم بدهید . ترجیحا روی یک کاناپه ! شما حداقل برای بار اول به ۲ ساعت نیاز خواهید داشت ، پس بهتر است که در زمانی این کار رو انجام بدید که کسی مزاحم شما نشه . نیمه های شب یکی از بهترین زمانها برای اینکار است . در ضمن بهتر است نور محلی که میخواهید پیپ بکشید خیلی کم باشد ، نور آباژور یکی از بهترین نور ها برای پیپ کشیدن است .

۵ - پر کردن پیپ : میتوانید پیپ را برداشته و آن را داخل کیسه توتون کنید سپس توتون رو با انگشت شصت فشرده کنید ، سپس دوباره اینکار را انجام دهید و آنقدر این عمل رو تکرار کنین تا توتون داخل پیپ حالت فنری پیدا کنه و با کف انگشت شصت بیشتر از اون فشرده نشه . روش دیگر پر کردن پیپ مثل آدم است ! یعنی اینکه توتون رو ذره ذره با ۲ انگشت داخل پیپ کنید و اونرو با انگشتان یا با بیلچه فشرده کنید . دقت کنید اگر توتون زیادی شل باشد توتون به زودی می سوزد و خاکستر می شود و اگر زیادی فشرده باشد پیپ خفه می شود . بعد از چند بار میزان فشردگی توتون دستتان می آید . برای اینکه راحت تر آتش بتواند به قسمت های میانی پیپ نفوذ کند مخروطی وارونه توسط بیلچه مخصوص در توتون ایجاد کنید سپس پیپ رو به آهستگی بلرزانید تا این مخروط ظاهرا محو شود . پیپ شما آماده روشن کردن است .

۶ - روشن کردن پیپ : بهترین وسیله برای روشن کردن پیپ همانا کبریت است . البته فندک هایی مخصوص وجود دارد که منحصرا به دارد پیپ کشیدن می خورد . اما کبریت راحت ترین وسیله برای اینکار است . کبریت را نزدیک سطح توتون بگیرید و چند پک محکم به پیپ بزنید تا آتش به درون توتون برود . اینکار را آنقدر انجام دهید که سطح توتون و قسمتی از مخروطی که درست کردید آتش بگیرد .

۷ - پیپ کشیدن : پیپ را گوشه لب خود بگذارید اگر نمیتوانید آن را با لب خود نگاه دارید می توانید از دندان های خود استفاده کنید و قسمت انتهایی آن را آهسته با دندان بگیرید . اگر به شدت کام بگیرید پیپ با شدت میسوزد و حرارت آن بالا میرود که باعث می شود دود طعم تندی بگیرد . همچنین پیپ شما زود گرم میشود که عمر آن را کم میکند و به ترک برداشتن پیپ کمک . اگر هم مدتی کام نگیرید و یا بیش از حد آهسته کام بگیرید پیپ به زودی خفه و خاموش میشود . کام گرفتن به صورتی مناسب است که با فاصله های مرتب و درست باشد و هنگامی کام بگیرید که حس میکنید اگر کام نگیرید پیپ خاموش میشود. هرگز دود پیپ را به ریه خود ندهید ، دود پیپ بسیار سنگینتر از سیگار است و نه تنها ریه شما را میسوزند ( حتا اگر سیگاری باشید ) بلکه به شدت مضر است . غلظت نیکوتین در توتون پیپ به حدی است ک به راحتی از مخاط دهان و بزاق جذب میشود . در هنگام کام گرفتن لبهای خود را خود را جمع نکنید اینکار ظاهر خوبی ندارد و به همه نشان میدهد شما یک سیگاری هستین نه پیپ کش گذاشتن پیپ در گوشه دهان از این کار جلوگیری میکند ضمن اینکه به شما اجازه میدهد هنگام پیپ کشیدن به راحتی صحبت کنید . دود پیپ را کمی در دهان خود به چرخانید و بعد آنرا مودبانه به بیرون دهید . دود پیپ را مثل سیگار به بیرون فوت نکنید .

سعی کنید در هنگام وزیدن باد برای جلوگیری از آتش گرفتن بی اندازه ی توتون شصت خود را به حفره پیپ نزدیک کنید ، در فلزی تعبیه شده در بعضی از پیپ ها به این منظور است . توجه داشته باشین نوع توتونی که مصرف میکنین بسیار مهمه ، بنابرین در آغاز پیپ کشیدن ماجراجو باشد ، توتون های مختلف را امتحان کنید و اونچه رو که باطبع شما سازگاری داره پیدا کنین .

۸ - تمیز کردن پیپ : هنگامی که تمام توتون خود را مصرف کردید مخزن پیپ را خالی کنین و سپس با استفاده از تمیز کننده ها خاکستر موجود را به بهترین شکل پاک کنید ، برای پاک کردن پیپ از بیلچه استفاده نکنید و سطح داخلی پیپ رو نخراشین . اینکار باعث میشه کربنی که از سوختن توتون بر دیواره نشسته کنده بشه که برای پیپ مضره . چون وجود قشری از این دیواره میتونه به اینکه عمر پیپ شما طولانی تر بشه کمک کنه . همچنین اگر از فیلتر برای پیپتون استفاده میکنین بهتره اون رو هراز چند گاهی عوض کنین . این یه مورد رو خودتون با نگاه کردن به فیلتر میتونین به آسونی بفهمین . اگر از فیلتر های ۲ سر بیگ بن استفاده میکنین خیلی راحت میتونین فیلتر رو سرو ته کنین .

چند نکته که اگر بدونین ممکنه به شما در پیپ کشیدن کمک کنه . اینها رو مستقیما از تجربه خودم میگم . بهتره از پیپ مثل سیگار استفاده نکنین . یعنی وقتی اعصابتون خورده یا درگیری ذهنی دارد به سراغ پیپ نرید . همیشه با آرامش خاطر و در منتهای رلکس بودن این کارو انجام بدین تا لژزات بیشتری ببرین . سعی کنین باد از پیپ کشیدن قهوه یا شکلات میل کنین تا از خلسه ای که درون فرو رفتن بیرون بیاین و آخرش اینه که در هنگام پیپ کشیدن عجول نباشد و زود به زود کام نگیرد هیچ اشکالی نداره اگر پیپ مدتی خاموش باشه ، حتا این مدت میتونه به یه ربع ساعت برسه و میتونین همچنان پیپو گوشه لبتون داشته باشین ، بعد در فرصت مناسب با یه کبریت میتونین پیپ رو دوباره روشن کنید.

عکسی که در زیر میبینید مربوط به پیپ من و ادوات آن است . میتونید پیپ ، کیف ، فیلتر، بیلچه مخصوص و تمیز کننده ها رو به راحتی تشخیص بدین . پیپتون چاق!!!!

منابع : کافی شاپ آرتین ، پیپ باز



۸ نظر:

  1. آقا بسیار کسب فیض کردیم، مطلب جالبی بود و برای من تازه کار مفید..

    پاسخحذف
  2. آقا خفن نوشته بودی. عالی بود

    پاسخحذف
  3. سلام
    داداش دمت گرم خیلی کمکم کرد مطالبت

    فقط من چنتا سوال کوچیک داشتم چجوری میتونم ازت بپرسم؟

    ممنون میشم کمکم کنی من عاشق پیپ کشیدنم !

    این آیدیمه تو یاهو ممنون میشم اددم کنی :

    California_001

    مرسی

    پاسخحذف
  4. خیلی هم خوب خیلی هم مفید مخصوصا اون زمان پیپ کشیدن و تجربیات خودتون عالی بود

    پاسخحذف
  5. سلام
    من از فیلتر های کاغذی استفاده میکنم
    ولی نمیدونم چجوری باید فیلترو بزارم داخل پیپ
    اخه جا نمیشه
    ممنون می شم کمکم کنین...

    پاسخحذف
  6. رفیق عزیز، اگر فیلتر جا نمی شود که خب نباید آن را به زور چپاند. فیلترهای کاغذی تا جایی که می دانم مدت زیادی نیست (حدودا یک سال) که وارد بازار ایران شده اند و فقط برای پیپ های جدید مناسبند. بهتر است از همان فیلترهای مرسوم سرامیکی استفاده کنید.

    پاسخحذف
  7. سلام دادا

    من توتون کاپیتان بلک گلد گرفتم و پیپ من هم نو بود و تنباکو هم به اندازه تر بود ولی مزه تلخی میداد و شبیه سیگار بود
    میشه راهنمایی کنید ایراد از کجا است .

    پاسخحذف
  8. رفیق ویژگی توتون های کاپتان بلک همان مزه‌ی تلخی ست که تجربه اش کرده اید. توتون های مرغوب تری در بازار وجود دارند که البته گران ترند و با این اوصاف احتمالا قوطی های 100 گرمیشان به 30 هزار تومان هم برسد اما طعم مطبوعی دارند.
    در صورتیکه زیاد از پیپ استفاده می کنید و نمی توانید چنین توتونهایی بخرید، توتونهای با طعم ملایم، آروماتیک و مزه دار را امتحان کنید. بگردید. توتونهایی با طعم آلبالو، شکلات، عسل و قهوه در بازار وجود دارند که می توان از آن لذت برد. توتون کاپتان بلک گلد توتونی است که اتفاقا به مذاق سیگاری ها بیشتر خوش می آید و همین شاید دهان شما را بدمزه کند.

    پاسخحذف